Årets julklapp

Årets julklapp! Spårhund eller flygtimme?

Vi på People Partner bestämde oss för att i år donera pengar till ett välgörande ändamål istället för att lägga pengarna på julklappar till varandra. Så i veckan hade vi besök av Wildhood Foundation och dess grundare Filippa Tarras-Wahlberg som berättade om det fantastiska arbete som hennes organisation gör med fokus i södra Afrika.

Wildhood Foundation grundades av Filippa under 2016 som en reaktion på den eskalerande tjuvjakten på vilda djur. Det senaste decenniets kraftigt ökade tjuvjakt kan i mångt och mycket härledas till den starka tillväxten i Asien och marknadens efterfrågan på djurdelar som används i allt från troféer och statussymboler till traditionella ”läkemedel”.

En stor efterfrågan och en köpstark marknad har gjort den illegala handeln med delar från djur till en av världens största kriminella verksamheter efter handeln med droger, vapen och människosmuggling.

Wildhoods uppdrag är att bromsa och hindra en total utrotning av några av planetens mest ikoniska djurarter genom riktade insatser och samarbeten med lokala aktörer på de mest utsatta platserna. För att läsa mer om det fantastiska arbete som Filippa och hennes organisation gör, gå in på http://www.wildhood.org och följ gärna @wildhoodfoundation på Instagram.

Vi passade också på att göra en snabb intervju med Filippa för att förstå bakgrunden till Wildhood;

Hur kom det sig att du startade Wildhood?

Jag har alltid varit djurkär, men det hela började med att jag, efter att jag gått ut gymnasiet, åkte till Kenya för att arbeta som volontär med schimpanser och fick upp ögonen för utsattheten som många djur lever i. Ett antal år senare kände jag att jag ville göra något mer än att skänka pengar till organisationer och startade då Wildhood Foundation parallellt med mitt jobb som PR-chef på Lindex. Det visade sig dock ganska snart att det var omöjligt att helhjärtat ägna sig åt två så tidskrävande och intensiva jobb, så jag tog tjänstledigt under 2017 och har sedan dess jobbat uteslutande med Wildhood.

Vad är de största utmaningarna för din organisation?

Det största problemet är egentligen att få folk att engagera sig. Vi skandinaver befinner oss så långt ifrån de här frågorna, geografiskt och emotionellt, och det är sällan det rapporteras om wildife-trafficking i media. Hur många vet till exempel att en elefant tjuvjagas varje kvart och att vi har förlorat 30% av alla elefanter på bara 8 år? Eller att tjuvjakten på noshörningar har ökat med över 9000% på bara 9 år?

Hur arbetar Wildhood för att nå ut till en bredare publik?

Vår huvudmålgrupp är företag och vi försöker jobba väldigt nära de bolag som sponsrar och donerar till oss. 100% av alla medel vi samlar in går oavkortat till ändamålet och vi specificerar alltid vad en donation har bidragit till. Till exempel kostar en flygtimme över våra skyddsområden 1 000kr och en anti-tjuvjakts hund kostar 24 000kr per år. Vi följer alltid upp med bilder och filmer så våra donatorer ser, på riktigt, vad deras pengar gör för skillnad. Och vill man är man såklart välkommen att resa och hälsa på organisationerna vi jobbar med!

Sista frågan, vilket är ditt favoritdjur?

Svår fråga, men jag måste svara med en högoddsare och säga Pangolinen, världens sötaste och mest försvarslösa lilla djur. Och det mest smugglade, över 100.000 per år!

 

För att stödja Wildhood Foundation och deras otroligt viktiga arbete gå in på www.wildhood.org/about-us/ och läs mer.

Just nu pågår också en insamling för att hjälpa organisationerna att klara av den svåraste perioden på hela året, julhelgen. Inför och under julhelgen mångdubblas tjuvjakten, av den enkla anledningen att behovet av pengar ökar. Så varje krona räknas! Om du vill ge ett bidrag kan du swisha till; 1230 230 078.

 

18 december 2017

Vad gör People Partner?

Tillsammans med JobAssigner har vi gjort en kortfilm som sammanfattar vad vi på People Partner kan erbjuda.

6 december 2017

Vi har blivit ISO-certifierade!

Heja oss på People Partner, vi har precis blivit ISO-certifierade!

People Partner är nu äntligen ISO-certifierade och det helt utan anmärkningar. Vi har alltid värnat om dessa frågor så vi visste att vi håller hög kvalitet i vår styrning kring kvalitets- och miljöfrågor, ändå sååååå härligt att få ett riktigt bevis på det! Certifieringen är också en trygghet för våra kunder och anställda som kan se att vi systematiskt arbetar med processer för ständig förbättring och utveckling med utgångspunkt från alla de som jobbar med eller för oss.

ISO 9001 bygger på ett antal grundläggande principer och används av miljontals organisationer världen över. Sammantaget handlar standarden om att organisationen ska utgå från kundernas behov och se över de interna arbetssätten för att minska kostnader. Uppfyller organisationen alla krav kan man bli certifierad. Förutom de positiva effekterna av ett fungerande kvalitetsledningssystem såsom effektivisering och ökad lönsamhet, används ISO 9001 också mer och mer i upphandlingsförfaranden.

I ISO 9001 beskrivs sju principer:

  • Kundfokus
  • Ledarskap
  • Medarbetarnas engagemang
  • Processinriktning
  • Förbättring
  • Faktabaserade beslut
  • Relationshantering

När organisationens ledningssystem uppfyller kraven i ISO 9001, kan organisationen anlita ett ackrediterat certifieringsorgan för att göra en revision och kontrollera att kraven verkligen är uppfyllda. Därefter kan certifieringsorganet utfärda ett certifikat. Certifikatet gäller en fastställd period varefter det måste förnyas. För oss på People Partner är denna certifiering jätteviktig då den går helt i linje med våra ambitioner framåt. Vi får från klarhet till klarhet till certifiering helt enkelt!

27 november 2017

Varför People Partner?

Varför ska du som kund använda oss på People Partner?

Vi på People Partner är specialister på bemanning och rekrytering.
Det är vi för att vi har ett antal skräddarsydda affärsområden utarbetade efter våra egna arbetslivserfarenheter och kunskaper.
På så sätt kan vi skräddarsy det perfekta upplägget och handplocka den rätta personalen tillsammans med dig som kund.

Framgångsrika företag idag är snabbfotade, mobila och flexibla och efterfrågan på tillfälliga resurser fortsätter att öka. Arbetsbelastningen på många företag varierar kraftigt och kompetensbehoven likaså. När organisationer kan anpassa personalstyrkan efter det faktiska behovet kan det påverka lönsamheten. Men att rekrytera rätt personal kräver tid och kompetens, det har vi på People Partner. Vi jobbat ständigt också med att utveckla och anställa befintlig personal och på så sätt kan vi alltid lösa kompetent personal till ditt företag på kort tid.

Vi identifierar och löser ditt kompetensbehov inom framförallt event, service, administrationi, marknadsföring och försäljning. Hos oss hittar du både taktiskt och strategisk kompetens på såväl junior som senior nivå.

Våra 45 000 konsulter är utspridda över hela Sverige och Norge vilket gör att vi kan jobba rikstäckande och på nordisk basis. Det främjar både andra regioner utanför storstäderna, sparar på miljön samt minimerar tid- och resekostnader för våra kunder. Vi arbetar snabbt och effektivt med rekrytering av nya konsulter och hos oss stannar man gärna. Vi ser alltid till att rätt person hamnar på rätt plats vid rätt tillfälle. Vi utbildar, coachar och kvalitetssäkrar all vår personal. 

Vi lägger mycket tid och kärlek på våra konsulter i form av utveckling, interna och externa utbildningar, vi kommunicerar och håller en god och uppdaterad dialog med våra konsulter dagligen.  För oss är det viktigt att även konsulterna som är i andra städer än våra kontor känner sig lika sedda och uppmärksammade som de konsulter som besöker vårt kontor dagligen.

 

Så, behöver ni personal men inte riktigt vet vad ni söker eller behöver ni hjälp med bemanning och koordinering av ett event?
Vi hjälper er att identifiera behovet och ta fram den bästa lösningen för just er!

9 november 2017

Spännande uppdrag

Ett av våra spännande uppdrag under oktober: Sweden Fashion & Beauty Day  

Den 21a oktober var det dags för Sweden Fashion & Beauty Day – en mode- och skönhetsfestival för Damernas Värld och Bonnier. Vi fick äran att hjälpa till med personalresurser på plats. Det blev en färgsprakande tillställning med massa härlig inspiration i höstrusket samt utdelning av Guldknappen – Sveriges tyngsta pris inom modeindustrin.

 Läs artikeln här:

http://www.damernasvarld.se/sweden-fashion-beauty-day-se-bilderna-fran-festivalen-har/

7 november 2017

Lär känna Kimberly!

Nu skall ni få lära känna vår fantastiska kollega Kimberly, bemanningskoordinator inom skönhet på vårt kontor i Stockholm.

 

Hur kommer det sig att du hamnade på People Partner?

Jag höll precis på att avsluta min utbildning till make-up artist när jag satt på en strand i Filipinerna och såg att People Partner sökte just make-up artister. Jag hörde av mig direkt och så fort jag kom hem till Skåne efter semester så fick jag gå på en intervju uppe i Stockholm. Någonting måste jag ha gjort rätt för 30 minuter efter intervjun fick jag en förfrågan från People Partner om att jobba som säljstöd i en butik.

Några månader efter det så blev jag tillfrågad om jag ville hoppa in ett par dagar på heltid och hjälpa till med att bemanna make-up artister åt våra kunder. Ett par dagar blev ett par veckor och sen blev det officiellt på heltid.

 

Varför passar det dig att jobba på People Partner?

Jag har alltid sagt att jag är alldeles för kreativ för att sitta på kontor och jag var lite orolig för det när jag tog jobbet här. Men mitt jobb är så otroligt socialt och kreativt då jag hela tiden har kontakt med nya människor och varumärken och dessutom får vara med mycket ute på fält själv. Det funkar hur bra som helst och jag tror att jag har världens roligaste kontorsjobb!

 

Vad tror du att People Partner gör som skiljer oss från andra, liknande, bolag?

Vår kvalitet. Vi är grymma på att kvalitetssäkra våra konsulter eftersom vi har så nära kontakt med dem på daglig basis. Jag känner till varenda make-up artist vi har i vårt nätverk och vet verkligen vad de går för och det gör att vi vet exakt vilken konsult som är rätt för vilket jobb. Med tanke på hur nära vi är med våra konsulter så känner de sig alltid sedda, vilket gör att de ställer upp när vi kommer med sista minuten-uppdrag.

 

Vad kan du säga om People Partners kultur?

Känslan jag fick när jag kom in på kontoret första gången var att ”jag vill vara här, jag vet inte vad jag ska göra. Men jag vill vara här”. Det och att jag varje dag känner att jag lär mig något nytt och att jag vet att mina kollegor alltid ställer upp för mig oavsett vad som händer.

 

Har du något favoritprojekt du kan berätta om?

Det absolut roligaste projektet var när vi gjorde melodifestivalen tillsammans med Coop som var huvudsponsor. Det var så himla lärorikt att vara med i hela processen innan, under och efter festivalen. Melodifestivalen är ju alltid kul men just att få vara med ”behind the scenes” och att få vara med på plats var helt fantastiskt.

Sen älskar jag ju alla våra skönhetskunder där jag får möjlighet att djupdyka i olika varumärken och representera kunder som jag alltid tyckt om!

 

Kan du beskriva din roll med ett ord?

Får jag bara säga ett? Okej: Engagerande!

25 oktober 2017

Lär känna Paola!

Först ut i våra medarbetarporträtt är vår fantastiska kollega Paola Pilotti som jobbar som bemanningskoordinator på vårt kontor i Stockholm.

 

Hur påbörjades din resa med People Partner?

Min kusin, som då jobbade som konsult på People Partner, tyckte att jag hade passat perfekt som eventpersonal och sa åt mig att jag borde söka jobbet. Mitt första jobb var ett event ute på Vaxholm för Spotify och jag tyckte direkt att det var så himla kul!

När jag efter en tid hade jobbat ett antal uppdrag så blev jag en dag inkallad till huvudkontoret för att prata med VDn Malin och jag var jätteorolig att jag hade gjort något fel. Men när jag kom in på kontoret så frågade hon om jag skulle vilja börja jobba som bemanningskoordinator och sedan dess har jag varit här vilket känns helt fantastiskt.

 

Vad är det bästa med att jobba på People Partner?

Det känns som att de flesta av mina vänner och bekanta har den klassiska ”söndagsångesten” varje vecka och inte vill gå till jobbet, men jag har aldrig känt så och det tycker jag är så otroligt skönt. Jag älskar att jobba här och även om vissa veckor är mer hektiska än andra så vet jag att mina kollegor alltid ställer upp och ser till att vi får jobbet gjort tillsammans.

 

Vad skulle du säga skiljer People Partner från andra bolag i branschen?

Det skulle jag säga är vår kontakt med konsulterna och förståelsen för vad våra kunder vill ha. Våra projektledare kommer alltid från branschen som de jobbar mot och vi bemanningskoordinatorer ser till att hela tiden hålla kontakt med konsulterna. Så när en kund hör av sig till oss så lägger vi inte ut en annons och tar första bästa eller låter konsulterna helt själva boka upp sig på jobb, utan vi handplockar de personer som vi tror passar absolut bäst för jobbet.

 

Hur skulle du beskriva People Partners kultur?

Så fort man går in på kontoret så möts man av glada kollegor vilket såklart gör att jag blir glad av att vara här och det är väldigt högt i tak, så det blir mycket skratt. Alla som jobbar här är väldigt olika, men vi är ändå väldigt lika i det att vi alla har ett driv och ett engagemang som smittar av sig så vi alltid ser till att få jobbet gjort som ett team.

Alla har det där lilla extra och det gör det så otroligt kul att jobba här.

 

Vilka skulle du säga är de roligaste projekten du har jobbat på?

För mig var två av de mest hektiska, roliga och lärorika uppdragen projekt tillsammans med Mercedes och Skoda. Det var stora projekt där vi hade runt fyrtio konsulter ute på jobbet varje dag under en längre period. Det som var så roligt var att jag fick ta mycket ansvar och se till att allt flöt på smidigt med våra konsulter. Vi hade personal ute på hela Arlanda, på flera hotell och även på ett event på Artipelag.

En annan favoritkund är Silja Line som när de fyllde 60 år hade ett stort event som vi bemannade. De är så grymt bra på aktiveringar och på eventet hade de ett enormt bollhav där folk hoppade omkring och rouletthjul på väggarna, sånt tycker jag alltid är kul!

 

Kan du beskriva din roll med ett ord?

Fantastisk!!

16 oktober 2017

GLAD SOMMAR

Härliga kunder, konsulter och vänner,

Vi på People Partner vill önska er alla en fantastisk sommar!

Hoppas att ni njuter av semester, sol och bad – och att även vädret på hemmaplan levererar.

Vi ser fram emot en spännande sommar med full fart och vill därför påminna er om att vi är igång som vanligt.

Behöver ni hjälp under Almedalsveckan? Vi är självklart på plats och vår fantastiska personal står redo om ni behöver extra uppbackning. Kontakta my@peoplepartner.se så berättar hon mer om våra aktuella erbjudanden i Visby.

För andra uppdrag som turnéer, demos, fester, bröllop och event – slå en signal så hjälper vi er. Vi löser som alltid det mesta, från mindre uppdrag till helhetslösningar.

Och sist men absolut inte minst, om ni vill arbeta som konsult åt oss i sommar, hör av er så bokar vi in en intervju.

Allt gott! / People Partner

 

21 juni 2017

Dagens tips

Vi på People Partner vill tipsa om 8 korta filmer på Chef.se där Monica Renstig avslöjar hur ett CV egentligen ska skrivas och vilka tricks som garanterat tar dig till intervju. Monica Renstig var en av Sveriges första karriärrådgivare – hon började hjälpa människor att nå framåt i karriären redan 1989. Sedan dess har hon coachat 2 000 personer i karriären och författat ett flertal böcker.

https://chef.se/cv-tv/

Inspireras, njut och ha en fin fredag!

12 maj 2017

Tårtleverans

 

 

Vi gjorde tillsammans med eventbolaget BSC Business Service Club ett fantastiskt roligt uppdrag. Spana in en tårtleverans av sällan skådat slag.. Tack för att vi fick vara med!

28 april 2017